بازار خرید سکه پیش فروش داغ شد/ سکه تمام در آستانه 800 هزار تومان
خبرگزاری فارس: گروه تحقیقاتی «کیسی» توصیه کرد که سازمان سیا به جای ورود آشکار، بیشتر به هدایت و حمایت پنهان از براندازی مخالفان بین المللی آمریکا بپردازد. بر همین اساس، سازمانی غیردولتی با ارتباطات غیرعلنی و غیرقابل شناسایی با سیا برای این منظور تأسیس شد.
خبرگزاری فارس: معاون تحقیقات و جهاد خودکفایی ارتش با اشاره به توانمندی یگانهای زیرسطحی گفت: وقتی این زیردریاییها در کف مینشینند براحتی میتوانند یک ناو هواپیمابر که از نزدیکیاش می گذرد را هدف گیری و مورد اصابت قرار بدهند.
خبرگزاری فارس: آیتالله قرهی گفت: اگر قرار بود طبق اشدا علی الکفار رحماء بینهم، برخورد شود، حکم سران فتنه محاربه بود اما آنها مورد رأفت اسلامی حضرت آقا قرار گرفتند. برخی از این فتنهگران با کفار در ارتباط بودند و برایشان جاسوسی میکردند و حکم قطعی اسلام برای جاسوس اعدام است.
خبرگزاری فارس: معاون پارلمانی رئیس جمهور توضیحات نمایندگان رئیس جمهور به کمیسیونهای مجلس درباره طرح سؤال از رئیس جمهور را "روشن" خواند.
خبرگزاری فارس: معاون مدیریت منابع و سرمایه انسانی رئیسجمهور گفت که روزهای شنبه و دوشنبه هفته آینده تعطیل نیست.
خبرگزاری فارس: عماد افروع با انتقاد از برداشتهای "سنگاندیشانه" از سخنانش در برنامه پارک ملت گفت: من هویتم را از امام خمینی (ره) و ولایت فقیه به دست آوردهام و به راحتی این هویت را از دست نمیدهم.
خبرگزاری فارس: براساس اطلاعیه سازمان هواشناسی در روز پنجشنبه بارش برف و باران و کاهش دما در نیمه شمالی کشور پیشبینی میشود.
خبرگزاری فارس: رئیس کمیته امنیت داخلی مجلس نمایندگان آمریکا در نامهای در تاریخ 22 نوامبر 2011 (اول آذرماه) به رئیس جمهوری این کشور بر ضرورت انجام هرکاری از جمله عملیات محرمانه علیه مسئولان ایرانی برای توقف برنامه هستهای ایران تاکید میکند.
خبرگزاری فارس: جمعی از سرداران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با نگارش نامهای خطاب به حسین علایی،شدت عمل حضرت امام (ره) در برخورد با منافقین ، ملی گراها ، شریعتمداری و منتظری را یادآور شده و از از اینکه مواضع کنونی علایی موجب لبخند رضایت دشمن شده اظهار تاسف کردند.
خبرگزاری فارس: دبیرکل حزب الله لبنان، سلاح مقاومت را تضمین کننده امنیت لبنان و تمامیت ارضی این کشور دانست و گفت: ما همواره به گزینه مقاومت از طریق مقاومت و سلاح آن پایبند خواهیم ماند و از آن دست بر نخواهیم داشت.
جلسات سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ابراهیم بهاری در ماه صفر المظفر 1433
دهه دوم : حسینیه قمر بنی هاشم خ محمد علی جناح خ طرشت خ بایندرودی ساعت 22 با مداحی حاج حمید منتظر و نریمان پناهی
دهه سوم : مسجد ابا عبداله : خ قزوین ک پمپ بنزین بعد از نماز مغرب وعشا
دهه سوم : حسینیه دارالشفا خزانه بخارایی فلکه دوم ساعت 30/20
دهه سوم سه شب اخر : میدان بریانک حسینیه بریانک
5 روز اخر صفر : مسجد صاحب الزمان خ سی متری جی ساعت 15
روز اربعین : حسینیه شماره 2 جماران ساعت 45/10
روز پنج شنبه 22 دی 90 جلسه هیات مذهبی منطقه 5 ساعت 3 فرهنگسرای بولوار فردوس
روز 28 صفر : خ نظام اباد مسجد یحیی ساعت 11 صبح
عاشورا در بحرین
بحرین مجمع الجزایری است در قلب آبهای خلیج فارس كه در مشرق آن قطر و در مغرب آن عربستان و در شمال آن ایران واقع شده است. این كشور از سی و سه جزیره بزرگ و كوچك تشكیل شده كه بزرگترین آنها منامه پایتخت بحرین است. جمعیت بحرین حدود 360000 نفر است، كه 40 درصد آنها از كشورهای دیگر؛ مانند ایران، هند، پاكستان، انگلستان، آمریكا، مصر، كره و عمان آمده اند. اكثریت نفوس این كشور را شیعیان تشكیل می دهند.
حضور عاشورا در بحرین
عاشورا در بحرین شور وحال زاید الوصفی دارد. از آغاز محرم، تمام حسینیه های بحرین یك پارچه سیاهپوش می شود و شعارهای عاشورایی و پرچمهای سیاه در خارج از محدوده حسینیه ها نیز نصب می گردد. در اكثر حسینیه ها، به ویژه حسینیه های شیعیان عرب بحرینی صبح و شب وعاظ به روضه خوانی و مرثیه سرایی می پردازند.
روزهای هفتم، هشتم، نهم و دهم محرم مراسم سینه زنی و زنجیر زنی برگزار می گردد و دسته های عزادار در كوچه ها و خیابانها به صورت منظم به راه می افتند، مراسم تعزیه خوانی نیز در برخی از مناطق بحرین رواج دارد.
پیشاپیش دسته های سینه زنی، پرچمهای سیاه و شعارهای عاشورا و بعضاً اسبهای سپاه پوش به صورت ذوالجناح امام به حركت در می آیند، بعضی از دسته های سینه زنی به نواختن سنج و دمام اقدام می كنند. اطعام عمومی و پخش شربت در این چند روز به صورت گسترده صورت می گیرد. در بحرین عجمها «ایرانی الاصل ها» حدود ده باب حسینیه دارند و به زبان فارسی اقامه عزا و سینه زنی می كنند شیعیان هندی و پاكستانی نیز به صورت جداگانه مراسم عزاداری به سبك خاص خودشان را بر پا می دارند. حدود 70 درصد جمعیت بحرین را شیعیان تشكیل می دهند.
قاطبه شیعیان بحرین به صورت گسترده در شهرها، شهرك ها و روستاهای اطراف در مراسم عزاداری شركت می كنند. حسینیه های بحرین در تمام مدت ماه محرم و صفر دایر هستند و مراسم روضه خوانی را با شكوه خاصی برپا می دارند.
روزهای تاسوعا و عاشورا از طرف دولت تعطیل رسمی است و كلیه وزارت خانه ها و سازمانهای دولتی و غیر دولتی تعطیل هستند.
عاشورا تأثیر زیادی برزندگی شیعیان بحرین داشته و تنها محملی كه برای اعلام حضور سیاسی، اجتماعی خود دارند، حضور در حسینیه ها و اقامه عزاداری است و هر چه دارند از عاشورا دارند.
دولت بحرین نیز از مدتها قبل تاكنون ممانعتی برای اقامه مراسم عاشورا ایجاد نكرده، ولی در چند سال اخیر كه بحرین دچار بحرانهای سیاسی شد و میان شیعیان و دولت اختلافاتی بروزكرد،نیروهای انتظامی شدیداً مراسم روزهای تاسوعا و عاشورا، اربعین و 28 صفر، به ویژه دسته های سینه زنی را تحت كنترل دارند تا از ایجاد آشوب جلوگیری نمایند.
یادواره عاشورا در حال حاضر در این كشور دارای ابعاد وسیعتر و معنا دارتری شده و مردم، خصوصاً نسل جوان درس زندگی سعادت مندانه خود را از مكتب عاشورا فرا می گیرند و با توجه خاصی كه به این مراسم دارند هر ساله عمق و ارزش آن را بیشتر درك می كنند.
برادران اهل سنت نیز ارادت و علاقه خاصی به خاندان نبوت و مراسم محرم دارند.
براساس گزارشهای معتبر در حدود 300 باب حسینیه بزرگ و كوچك در بحرین وجود دارد، كه برخی از آنها در خانه های مسكونی موقوفه برگزار میگردد. نزدیك به 500 تكیه خانه بزرگ و رسمی وجود دار دكه در طول سال اقامه عزاداری می شود.
در بحرین برای تكایا اصطلاح «مآتم» به كار برده می شود و شیعیان تمام مراسم اجتماع، اعیاد مذهبی و حتی مراسم عروسی فرزندانشان را در مآتمها برگزار می كنند.
عاشورا در عربستان
پس از حادثه كربلا، عبدالله بن زبیر در مكه قیام كرد، ولی حجاج بن یوسف این پایگاه را فتح كرده و تحت استیلای بنی امیه در آورد، اما پس از چندی از مراكز تبلیغات علویان و عباسیان بر ضد بنی امیه گردید، كه سرانجام قبیله سفیان را برانداختند.
در دوره بعد، مكه پایگاه علویان علیه بنی عباس گردید و نخستین مدعی خلافت از علویان محمد نفس ذكیه بود، كه در مدینه قیام كرد. پس از شهادت امام صادق (ع) در 148 هجری علویان به دوازده امامی و هفت امامی تقسیم شدند.
كار علویان در یمن پیشرفت كرد. در اواخر قرن دوم هجری علویان در عربستان غربی دست به قیام زدند و مدعیانی ازمیان آنان برخاستند. در یمن، ابراهیم از اعقاب امام صادق (ع) قدرتی یافت. در خراسان مامون برای خفه كردن وجلب رضایت علویان امام رضا (ع) را از مدینه به خراسان آورد و به ولایت عهدی خود منصوب كرد.
در سال 266 هجری شیعیان اسماعیلی به سبط نفوذ خود در سواحل خلیج فارس و یمن پرداختند. در سال 280 هجری، یحیی بن حسین نخستین امام زیدی ظهور كرد. در سال 286 هجری فرقه اسماعیلیه در شرق عربستان به وجود آمد و به ریاست جنابی قرمطی و فرزندش، دولت نیرومندی تشكیل دادند و به قرامطه معروف شدند.
قرامطه در سال 317 وارد مكه شدند و برقسمت اعظم شبه جزیره عربستان مسلط شدند. امروزه اثری از آیین قرمطی به چشم نمیخورد و شیعیان قطیف و احساء كنونی كه گاه قرمطی شمرده می شوند، دوازده امامی یا شیخی هستند.
در اواسط قرن چهارم هجری خاندانی از سادات حسنی معروف به خاندان «موسوی» منصب شریفی مكه را دایر كردند كه در حدود هزار سال دوام یافت. با ضعف قدرت شرفای مكه، خاندان صلیحی كه تحت تبعیت رسمی فاطمیان مصر بر یمن فرمان می راندند در سال 455 منصب شریفی را در خاندان هاشمی قرار دادند.
در سال 598 یكی از علویان حسنی به نام قتاده بن ادریس از ینبع به مكه رفت و سلسله شرفای متاخر مكه را تاسیس نمود.
وی در سال 617 درگذشت و یوسف، آخرین فرمانروای ایوبی در یمن، مكه را گرفت.
در سال 1331 حسین بن علی شریف مكه خود را خلیفه مسلمانان خواند، اما در جنگی كه بین او و عبدالعزیز بن سعود در گرفت، حسین بن علی مغلوب شد و از سال 1351 هجری عربستان به دست سعودیها افتاد.
شانه های زخمی عاشورا در عربستان
1ـ به علت حاكمیت فرقه وهابیت در این كشور، شیعیان به صورتی مخفی در خانه های خود عزاداری می كنند. البته در مناطقی كه اكثریت با شیعه است (مناطق شرقیه) شیعیان از آزادی عمل بیشتری برخوردارند و در مساجد و تكایا به عزاداری میپردازند، ولی امكان رفتن به میادین و خیابانها را ندارند.
2ـ آمار رسمی و دقیقی از تعداد شیعیان در دست نیست، لیكن حدود دو میلیون نفر تخمین زده می شوند.
3ـ به علت وجود جو اختناق، عزاداری به صورت سنتی برگزار می گردد.
4ـ علمای درباری وهابی هر چند گاه با صدور فتاوی و نشر كتب مختلف به صورت دائم با عقائد شیعه به ویژه با عاشورا و عاشورائیان به مخالفت برخاسته اند، حتی اخیراً مفتی عربستان «بن باز» حكم گرفتن روزه در روز عاشورا را صادر كرده است. به علاوه این روز را نیز به علل واهی ومتعلق به امم گذشته (مثلا نجات یافتن حضرت موسی از دریا) جشن می گیرند.
5ـ در مناطق شیعه نشین مراكزی به نام اهل بیت، نظیر فاطمیه و حسینیه وجود دارد، كه آمار دقیقی از آنها در دست نیست.
عاشورا در پاکستان
كشور پاكستان همسایه جنوب شرقی جمهوری اسلامی ایران تا سال 1326 شمسی جزو كشور هندوستان بود. در قرن هشتم میلادی نواحی اطراف «سند» به تصرف مسلمانان در آمد. سلطان محمود عزنوی قسمت اعظم شمال غربی هند، یعنی پاكستان امروزی را به تصرف در آورد و در نتیجه دین اسلام جایگزین بت پرستی گردید و لاهور مركز فرهنگ مسلمانان شد.
دردوره مغول، حكام مسلمان در حدود شش قرن بر این شبه قاره حكومت كردند. از آغاز قرن 17 میلادی نفوذ انگلستان در هند آغاز گردید و آنها بیش از دویست سال بر این كشور حكمرانی نمودند، كه سرانجام بر اثر مبارزات طولانی مردم هند به رهبری گاندی، انگلستان مجبور به خروج از این كشور گردید.
در این برهه، مسلمانان كه در بخش غربی و شرقی شبه قاره هند اكثریت داشتند به فكر استقلال و ایجاد دولتی مسلمان افتادند و اولین بار فكر آزادی را علامه اقبال لاهوری با الهام از قیام عاشورا سال 61 هجری به ملت مسلمان هند آموخت :
رمز قرآن از حسین آموختیم
ز آتش او شعله ها اندوختیم
عاشورا درهند
بخش بزرگی از منطقه اوتارپراداش هند كه در دو قرن هجدهم و نوزدهم میلادی استان «اوده» نامیده می شود، تحت حكومت یك سلسله شیعه ایرانی اداره می شد، كه در سال 1770 از خراسان به هند مهاجرت كرده بودند.
این سلسله، ازمراسم شیعه كه مهمترین آنها محرم بود، حمایت می كردند و مراسم عاشورادر سراسر این منطقه برگزار میشد و سنیان و حتی هندوها نیز در آن شركت میكردند.
روز عاشورا روز تعطیل رسمی و عمومی هند است.
در خارج از ایران، بزرگترین جامعه تشیع در شبه قاره هند و پاكستان وجود دارد، تا آنجا كه شیعیان هند دست كم دو برابر شیعیان ایران اند، براساس منابع معتبری در دكن بهمنیان از آغاز كار، گرایش های
عاشورا در ترکیه
كشور تركیه در قلب كشورهای گرجستان و ارمنستان، ایران، عراق،سوریه، دریای مدیترانه، یونان، بلغارستان و دریای سیاه واقع شده و دارای دو قسمت: تركیه آسیا و تركیه اروپاست، كه حدود 60 میلیون نفر جمیعت دارد.
شیعه در تركیه
نیاكان تركان كنونی در اوایل قرن دوم هجری اسلام آوردند و پس از سال 922 تا 1343 هجری وارث آخرین خلافت اسلامی «عثمانی» شدند. از قرن هشتم هجری سپاهیان نیرومند عثمانی با هدف وحدت جهان اسلام روی كار آمدند و از قرن نهم به صورت بزرگترین قدرت اسلامی در برابر اروپا و صلیبیها قرار گرفتند و با جبران ویرانی های صلیبی ها و مغولها، روح امید را در دل مسلمانان دمیدند. اروپائیان كه از وحدت و اقتدار مسلمانان سخت به وحشت افتاده بودند، در صدد بر آمدند تا با ایجاد تفرقه و جدا كردن مسلمانان از یكدیگر قدرت آنان را درهم بشكنند؛ بنابراین بهترین راه را ایجاد اختلاف میان دو دولت قدرتمند صفوی و عثمانی دیدند. آنها با ایران از در مراوده و طرح دوستی و ارتباط تجاری توانستند تعصبات فرقه ای را در میان توده مردم ایران و آسیای صغیر تقویت كنند.
تعداد شیعیان تركیه
پس از سقوط دولت عثمانی و برپایی حكومت لائیك، شیعیان همواره مورد سركوب و تحقیر دولتهای وقت بودند و لذا هیچگاه حكام وقت تمایلی به اظهار عد و عده آنان نداشتند، اما بررسیها در مورد مسلمانان آناطولی نشان داد كه طوایف بسیاری ،خصوصاً در آناطولی شرقی شیعه هستند.
یكی دیگر از دلایل نامشخص بودن شمار دقیق شیعیان، كوچ نشینی بسیاری از آنان است، برخی از منابع تنها حدود یك سوم از كل كردهای ساكن تركیه را شیعه یا علوی می دانند و بعضی دیگر عده علویان را بالغ بر 25 درصد ؛یعنی یك چهارم سكنه تركیه می دانند.
عاشورا در تركیه
بزرگترین همایش شیعیان در محرم و دهه عاشورا است، كه بیانگر حضور تشیع در آن جامعه است. روزنامه های تركیه بیشتر از محرم و عاشورا تصویر زیر را دارند :
«دهم محرم سال هجری قمری مصادف با «یوم عاشورا» است. اگر چه در مذهب شیعه این روز با شهادت حسین (ع) شناخته شده و در آن مراسم خاص عزاداری برپا می شود، اما در چار چوب كلی اسلام،روز عاشورا روز« نجات» است، به طوری كه قبول توبه حضرتآدم، نجات كشتی حضرت نوح از طوفان، نجات حضرت ابراهیم از آتش، گذشتن حضرت موسی از دریای سرخ و غرق شدن فرعون و لشكریانش، همه و همه در این روز یعنی روز عاشورا اتفاق افتاده است.»
هزاران نفر از علویان و جعفری مذهبان به مناسبت سالگرد شهادت امام حسین (ع) همه ساله در منطقه «هالكالی» استانبول گردهم می آیند و آن روز را با گریه و نوحه پاس می دارند و شیخ صلاح الدین اوزگونه رهبر شعیان دوازده امامی برای حضار سخنرانی می كند. در طول سال مراسم زیادی در مساجد ومنابر شیعیان، از جمله در مسجد امام حسین (ع) در منطقه «كایشلی داغی» برگزار می گردد. از سال 1356 به این طرف شیعیان جعفری از اول تا دهم محرم لباس سیاه بر تن می كنند و نیز اقدام به نمایش حادثه كربلا در میدان عاشورای زینبیه واقع در محله آیتاش می نمایند، كه بیشتر جلب توجه می كند.